LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

Aug
09
2009

De balans

Met de SW al een tijdje om me heen en zo’n 5000 kilomters achter de rug, is het tijd een balans op te maken van de auto tot nu toe.

Lancia Thema 8.32 SW in Heeg, 19 juli 2009

Lancia Thema 8.32 SW in Heeg, 19 juli 2009


Positief:
– Zeer goede rijdersauto. Ik zeg elke rit weer tegen mezelf dat de auto zo lekker stuurt en zo goed op de weg ligt. De electronische stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de auto op langzame stukken prettig licht stuurt en op de snelweg erg koersvast en zwaarder stuurt. Heerlijk ontspannen rijden. De electronische ophanging in sportstand is een belevenis op kronkelwegen. De auto kleeft echt aan de weg en geeft je bijna overmoed bij elke bocht. Een forse limousine dus waarbij je het gevoel hebt in een veel kleiner exemplaar te rijden. De motor levert genoeg vermogen om felle sprints te trekken en ook bij zeer hoge snelheid blijft er voldoende power over om door te gaan. Gecombineerd met het concert onder de motorkap kan ik me geen fijnere SW bedenken.
– De ruimte en praktische bruikbaarheid zijn top. Doordat het een SW is heb je meer dan genoeg ruimte, de tweede achterbank zorgt voor extra plezier voor de kinderen en de mogelijkheid van dakdragers en trekhaak maken het een kleine verhuiswagen.
– Het blijft voor mij de mooiste SW die er ooit gemaakt is. Zowel het in- als het exterieur vallen op door ingetogen lijnen en kwaliteitsmaterialen. Een heerlijke cockpit en een onopvallend uiterlijk geven de ideale mix voor een auto die elke liefhebber zou willen.

Problemen:
Sinds de ingebruikname zijn er geen grote problemen geweest. In Italië een paar stotters gehad die niet meer terugkwamen nadat ik volgetankt had en even wat aan de bougiekabels had gerommeld. De koppelings geefcylinder heb ik vervangen. De auto heeft nog steeds de neiging af te slaan, maar daar maak ik binnenkort werk van. Het rode lampje van het veersysteem blijft branden maar het systeem zelf werkt wel. Het bestuurdersraam werkt nog steeds via een noodoplossing en de binnenverlichting gaat niet aan als ik de bestuurdersdeur open.

En nu?
De auto blijft. Dat is zeker. Ik begin niet nog eens zo’n project. Ik wil wel in de winter zien of ik de motor weer ga demonteren om hem geheel na te laten zien bij een specialist. Dat geeft meteen de mogelijkheid het blok optisch te tunen. Alles origineel natuurlijk. De motor maakt wat bijgeluiden uit de distributiezijde en die moeten nagekeken worden. Twee nieuwe fusees zijn nodig (gewoon SAAB 9000). De zoektocht naar twee nieuwe achterdempers is begonnen. Eentje zweet een beetje, de ander is nog prima. Preventieve onderdelenvoorraad heet dat.
De verhoudingen van de versnellingsbak zijn m.i. niet helemaal super. Vooral op lange tochten merk je dat de motor best een 6e versnelling mag hebben. Ik denk dat ik op zoek ga naar een 6-bak uit een Alfa 166.
Ik heb een nieuwe hemelbekleding gevonden. Er zit nu een goedkoop soort blauf stofje tegen het plafond, ik krijg binnenkort een mooie blauwe alcantara hemel opgestuurd. Hierdoor zal het interieur een boost krijgen en zal de hemel recht doen aan de kwaliteit van de materialen die eronder zitten.
De dakrails ga ik definitief vervangen voor de derde serie exemplaren. De huidige aluminium vind ik te kwetsbaar voor corrosie en zijn al eens overgespoten. Dat is niet helemaal netjes gedaan. De derde serie exemplaren zijn niet van aluminium en kunnen daardoor ook niet lelijk worden. Ik twijfel om ze in dezelfde kleur als de raamomlijsting te spuiten.
Op 6 september zal de auto zijn eerste meeting meemaken. Op die dag is er de eerste echte lancia Thema meeting van het Lancia Thema Forum! Liefhebbers melden zich aan op het forum, poetsen hun Thema en verschijnen op de aangekondigde locatie. Eigenlijk heb ik de Lancia wereld de auto nog niet getoond. Dat moet dus nog gaan gebeuren. Ik ben lid van de LCN en zal dus eens in de kalender kijken of er een evenement is waar ik dat kan doen.

Written by admin in: Weblog 8.32 SW |

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme