LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

Oct
27
2008

Project en historie Thema 8.32 SW

Het project dat je hier in deze weblog kunt volgen heeft een lange historie. Via mijn eigen historie neem ik je mee door de hersenspinsel die uiteindelijk hebben geleid tot deze enorme onderneming.

Toen ik nog geen rijbewijs had, was ik samen met mijn broertje op zoek naar een auto. Het leek ons handig samen een vervoermiddel te kopen om zo, na elkaar, op vakantie te kunnen gaan. Met enige regelmaat reed ik destijds (1995) met de trein van mijn Stadsie naar Deventer en zag op een gegeven moment een auto op de oprit van een woning staan met een groot wit bord achter de ruit. Hij had vier ronde koplampen en dat sprak me wel aan. Hij stond in de wijk waar mijn oma woont, dus ging ik op onderzoek uit. Mijn broertje had hem inmiddels ook gespot en vond het een onderzoek waard.

Van afstand leek het een BMW. Dichterbij bleek het een Fiat, een Fiat 132. Duizend gulden; dat stond er op het bord. Mijn oma deed ook vrolijk mee en bezocht de verkopers voor een informeel praatje. De auto stond nog in de garage van het huis dat deze mensen net gekocht hadden. Slechts 60 dkm op de teller, alleen een beetje roest onderaan de deuren en kleine bewijzen van water in de auto omdat het raampje open had gestaan terwijl het dak van de garage niet helemaal fris meer was. Eigenaar was inmiddels overleden, zij hadden alle papieren en 500 gulden was wat hij ervoor wilde hebben. Wij hebben ons geld bij elkaar geschraapt; hetgeen als student niet makkelijk was, en de auto gekocht voor het bedrag dat mijn oma had losgepeutert. Het eerste probleem was natuurlijk dat hij niet startte. De accu was leeg. Met een accu van de sloop kwam de auto echter tot leven. Hij liep meteen mooi en niets hield ons tegen om ermee naar de APK te gaan. Er stond een sticker op de auto van de plaatselijke dinitrol boer (dat was de reden van de weinige roest) die tevens APK keurmeester was. Wat was hij blij dat de auto er nog was. Met pluim en zonder problemen kwam de auto door de APK. We hadden onze eerste auto; een knaloranje Fiat 132 2000 uit 1977. Helaas mocht ik er voorlopig niet in rijden; ik had nog geen rijbewijs! Mijn vriendin had wel een rijbewijs, dus een chauffeur was geregeld. De vakantie werd gedaan, de auto keerde terug van een reis naar Frankrijk. Enige probleempje was de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en het begin van de uitlaat. Met een hels kabaal gaf deze te kennen eruit geblazen te zijn. De Franse Fiat dealer repareerde met een glimlach.

Fiat 132 2000 1977

Fiat 132 2000 1977

Ik kon nu niet achterblijven met rijlessen, dus spoedig had ook ik het roze papiertje. Met die 132 de legendarische kilometerstand van 100.000 op de klok gezet. Ter gelegenheid van die bijzondere gebeurtenis hadden we speciaal een rit gepland. In de omgeving van Zegveld werd de kilometerstand op 00000 gezet. Ondanks diverse probleempjes die telkens tot stilvallen van de auto leidden, ook op de drukste rotonde van Utrecht, en verzuchtingen van mijn vriendin dat de auto wel heel erg onbetrouwbaar was, heeft de ANWB op de parkeerplaats van Schiphol, terwijl schoonmoe afgehaald werd, ervoor gezorgd dat de auto betrouwbaar werd. Gewoon de accupolen en klemmen eens grondig reinigen, dan doet hij het gewoon weer. Met deze auto heb ik ook mijn eerste kluservaringen opgedaan. Van remmerij tot radio. De vervanging van de distributieriem heb ik halverwege gestaakt. Ik zag het niet meer zitten. De Fiat dealer heeft het afgemaakt en mij het geheim van het vervangen van de D-riem zonder de krukaspoelie verwijderen, geleerd.

Tijdens een vakantie in Italië, waarbij we de ruimte achter elke Fiat garage onderzochten op zoek naar een van mijn grootste liefdes, een Fiat 130 Coupé, vonden we een Fiat 132 2000 i.e. Climatizzata. Deze auto hebben we in al ons enthousiasme gekocht en op Italiaans kenteken en op LPG naar huis gereden. Wat een leuk schouwspel moet dat zijn geweest, twee dezelfde Fiats op de Europese snelwegen. Zowel de oude als de nieuwe 132 gaven geen krimp. De oranje vond het echter niet leuk dat hij aanstonds vervangen zou worden, hij liet dit blijken door een scheur in de voorpijp van de uitlaat. Deze heb ik niet gerepareerd, ik heb hem naar een stalling in de Flevopolder gebracht en er vervolgens jaren niet naar omgekeken. Wel bewaard dus! 

Fiat 132 2000 i.e. Climatizzata

Fiat 132 2000 i.e. Climatizzata

Na die twee 132’s volgden er meer; een Lido en een Argenta totdat de vrouw iets degelijks wilde vanwege een verantwoordelijke baan. Het werd de eerste Thema. Een toen nog dure i.e. uit 1992. Wat een rijgenot, zeker in vergelijking tot de 132. En een ruimte! Met mijn lengte niet onaangenaam.

Thema i.e. 8V 1992

Thema i.e. 8V 1992

Ik volgde al snel met een Thema 2.8 V6. Nadat op de snelweg de gaskabel eens in volgas bleef hangen, liep de logge V6 niet zo mooi meer; ik heb hem snel verkocht. Toen kwam een droom uit; een Thema SW Turbo. Wel een flinke afrag historie, maar wel een fijne wagen met veel power. De vrouw wilde eens wat anders; er kwam een 3.0 V6. Machtig geluid. Ik kocht ondertussen een hele mooie Turbo van de eerste serie omdat de SW op begon te raken. Die liefde heeft geleid tot een eigen site voor de Lancia Thema: LanciaThema.nl

Lancia Thema i.e. Turbo 1988

Lancia Thema i.e. Turbo 1988

Naast die Thema’s heb ik altijd opgekeken naar de Fiat 130 Coupé. Wat een machtige machine vond ik dat. Eens kwam ik er eentje tegen in Utrecht. Deze stond geparkeerd voor een café waar ik net een biertje zou gaan drinken. Beetje shabby auto en de eigenaar reed ruw en volgas weg, maar ik wist wat ik wilde. Deze Coupé kwam eerder dan ik dacht. Ik kon er eentje kopen in Den Haag, voor weinug. Opgehaald, gestart door de ANWB (ja, een auto kopen die niet start….story of my life). Door alle drukte ben ik toen een gereedschapset van een vriend die ik gebruikte om de auto thuis te krijgen, vergeten mee te nemen toen de auto stopte op een busbaan terwijl er een bus aankwam! Deze auto was al eens gerestaureerd en bijna bij elke rit had ik de ANWB nodig. De gaten vielen erin (daar heb ik een reportage van gemaakt die te zien is op mijn homepage. Er is een nieuwe gekomen, die staat nu in de schuur te wachten op mooier weer.

Fiat 130 Coupe

Fiat 130 Coupe

Terug naar de Weblog. In de tijd dat ik erg actief in de Thema reed, was ik betoverd door de combinatie van gedistingeerd uiterlijk gecombineerd met enorme snelheid. Zeker met de incognito 2.8V6 liet ik veel puisterige, hijgende pupers in gepimpte Golfjes verbouwereerd achter me. Niet dat dit mijn hobby is, maar zo’n druktemaker die met een uitlaat ter grootte van een bloempot indruk maakt op zijn toekomstige keukenslavin, wil ik wel de merknaam achterop de achterklep van de Thema showen. Toen ik erachter kwam dat Lancia deze auto ook met Ferrari motor geleverd had, werd het mijn doel eens zo’n auto te bezitten. Een korte rit in een 8.32 bevestigde dit. Wat een sensatie, wat een geluid. Ondanks dat de auto koud was en de rit niet langer dan een half uur duurde, genoot ik ervan. Die V8 klinkt geweldig in deze auto en het karakter past verrassend goed bij de auto!

Ik kwam er achter dat de combinatie van de 8.32 en de SW bestond. In de tijd dat ik nog met een modem de tikken telde en internet een trage brei van gegevens was op een zo mogelijk nog tragere computer, vond ik de eerste beelden van deze auto. Hij was van de hand gegaan op een veiling van oldtimers. Ik wist toen nog niet dat het een one-off was. Die wetenschap kwam pas toen ik geen te koop staande equivalenten vond. Meer foto’s kun je hier vinden.

Lancia Thema 8.32 SW (ex Agnelli)

Lancia Thema 8.32 SW (ex Agnelli)

Het unieke aan deze auto leidde tot een zoektocht naar iets vergelijkbaars. Ik heb proefgereden in een Thema SW die omgebouwd was met 8.32 onderdelen maar een 2.8 V6 onder de kap had. De handelaar was dubieus, ging failliet en de auto heb ik nooit gekocht, deze stond te verslonzen op het terrein. Eeuwig zonde. Lange tijd heb ik er geen aandacht meer aan geschonken. Er moest gewerkt worden, er kwam een kind, nog een en voor je het weet rijd je dagelijks in een Kappa SW en wordt het leven heel eenvoudig. Totdat mijn niet aflatende zoektochten op internet me bij een Belgische donor 8.32 brachten. De ideale donor! Vol geraakt in de flank zodat geen enkel technisch onderdeel kapot kon zijn! Ik plaatste het eerste bod (veel lager dan de vraagrpijs) en hield de boel in de gaten. Eigenaar communiceerde niet. Advertentie werd verwijderd, maar er kwam ook weer een nieuwe en weer had ik het eerste bod. Uiteindelijk was de verkoper er flauw van en circa 3/4 jaar na mijn eerste bod kon ik de auto komen halen. Dat werd uiteindelijk brengen, maar dat lees je in de Weblog.

Donor Lancia Thema 8.32

Donor Lancia Thema 8.32

De body van de SW had ik al eerder getroffen. Een collega liefhebber had een Thema SW gerestaureerd en was deze aan het opbouwen. Blijkbaar had hij geen tijd meer om de restauratie te voltooien en kon ik mijn interesse in overname aan hem doorgeven. Na enig heen en weer gemeel kwamen we echter niet tot een koop. Ondertussen had ik mijn SW ie turbo stilgelegd en was ik van zin deze als donor voor het project te gebruiken. Totdat ik bericht kreeg uit Groningen. Daar stond deze gerestaureerde body. Ingeruild op een Thema TDS. Eenmaal in Groningen werd de deal snel gesloten en nam ik de SW mee als basis voor mijn project: Lancia Thema 8.32 SW!

Project Lancia Thema 8.32 SW

Project Lancia Thema 8.32 SW

Ter info:
De weblog is ooit gestart via een andere site. Deze site is door onenigheid van de eigenaren uit de lucht gehaald. Alles dat ik ooit geschreven heb op die pagina’s was ineens verdwenen. Diverse verzoeken mijnerzijds hebben geen bestand met artikelen opgeleverd. Dit heeft me enorm teleurgesteld. Gelukkig bestaat er ook een historische uitgave van internet. Daar heb ik circa 1/3 van alle artikelen terug gevonden. Deze heb ik hier weer geplaatst. Alles vanaf eind oktober 2008 is opeenvolgend en op deze locatie geschreven. Alles voor die datum is herleid uit internetpagina’s en verre van compleet helaas. Dat is de reden dat de artikelen niet compleet zijn en dat verhaallijnen niet kloppen. Als iemand toevallig een backup ervan heeft, graag! Tussen de bedrijven door probeer ik overigens de ontbrekende gedeelten weer aan te vullen door verdwenen artikelen opnieuw te schrijven. Zo heb ik de reeks in januari 2008 en februari 2008 opnieuw geschreven en toegevoegd.

Historie van de Lancia Thema 8.32

De Lancia Thema 8.32 is niet zomaar een auto. Het is de enige geproduceerde niet Ferrari met een Ferrari motor. Dit was zo bijzonder dat de oorsponkelijke naam; Lancia Thema Ferrari, verboden werd door Ferrari zelf. De auto moet het doen met de toevoeging van het aantal cylinders in combinatie met het aantal toegepaste kleppen; 8.32. Op het motorblok staat nog de verwijzing naar de roots van het motorblok; Lancia by Ferrari (op een rode achtergrond).

Motorblok - Lancia Thema 8.32

Motorblok - Lancia Thema 8.32


Volgens de overleveringen werd het concept van de 8.32 bedacht aan de borreltafel. Was het mogelijk om een F-blok in een degelijke sedan te plaatsen en hier vervolgens met goed fatsoen in te kunnen rijden. Deze grappen en grollen resulteerden wel in een proefmodel. In 1986 verscheen een Lancia Thema 8.32 op de autoshow in Turijn. De technici hadden een motor van een Ferrari 308QV genomen en deze enigszins gemodificeerd in de Thema gehangen. De show bleek succesvol en de reacties noopten Lancia tot de seriebouw van het concept.

Omdat de basis de standaard eerste serie Thema was, waren er enkele kleine modificaties nodig om de koets geschikt te maken voor het Ferrari geweld. Dit resulteerde in de productie van de tweede versie van de eerste serie. De eerste serie 8.32 werd gebouwd met een 215pk sterke motor. Het blok is herkenbaar door de veel grotere inlaatcollector op het blok dan dat werd toegepast in de tweede serie. Lancia startte voorzichtig met 700 exemplaren per jaar maar schroefde dit aantal snel op naar circa 1100 per jaar.

De 8.32 werd gebouwd in de Lancia fabriek in Turijn. De productie bleek echter niet opgewassen tegen de enorme aantallen. De bouw van de motorblokken werd daarom uitbesteed aan Ducati. Door het zware blok en het geweld op de auto werden er wel een aantal zaken verbeterd aan de Thema. Zo werd de voorwielophanging verstevigd en werden er zwaardere stabilisatorstangen gebruikt. Ook de overbrengingen in de versnellingsbak werden gewijzigd om de topsnelheid van 240 km/h mogelijk te maken. Omdat de Thema licht in de kont wordt bij zulke snelheden, werd de voorbumper voorzien van downforce en werd er een uitklapbare spoiler in de achterklep verwerkt. Op commando van de bestuurder kon de spoiler uitklappen om extra gewicht op de achteras te krijgen. Uiterlijk is de 8.32 nauwelijks herkenbaar als snelle bolide. De eerste serie had nog een aantal logo’s op de auto die voor de kenner erg herkenbaar waren. De tweede serie miste hiervan al een boel.
Het interieur was leverbaar in dik alcantara of leer van de hoogste kwaliteit. Voor het leer werd contact gezocht met Poltrona Frau. Deze meubelmaker kon wel wat extra inkomsten gebruiken en naaide voor elke 8.32 met leer een prachtig interieur met de hand in elkaar! Voor Frau was deze vrijage met Lancia de basis van het huidige bedrijf. De interieurs wekten zoveel ontzag dat Frau tot op heden de hofleverancier van lederen interieurs in Lancia’s is.

In 1988 werd besloten dat de 8.32 een katalysator moest hebben. Een slechte keuze van Lancia. Het motorvermogen nam af tot 205 pk en het benzineverbruik nam toe. De inlaatcollector werd verkleind en designelementen van de tweede serie Lancia Thema werden verwerkt in de carrosserie. Lancia presenteerde vervolgens een turbo 16V die niet onderdeed in prestaties tegen veel lagere aanschaf en onderhoudskosten. Een grote beurt bij een 8.32 kon zomaar ƒ 4500,- kosten. Hierdoor liepen de verkopen dramatisch terug en werd uiteindelijk besloten de productie van de 8.32 te stoppen. Er is dus nooit een derde serie 8.32 geweest. Hierbij zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld dat de auto moeilijk zou kunnen voldoen aan de toen geldende milieueisen. Het markante feit dat de toekomstige eigenaar de bouw van zijn 8.32 in het laatste stadium kon volgen en daarna meteen proef mocht rijden hielp wel mee aan de magie van het model, maar bleek niet voldoende om als niche markt te blijven bestaan onder de vleugels van Lancia.

Na 2370 eerste serie Thema 8.32 en 1167 tweede series viel het doek en was er een einde gekomen aan de droom van een aantal technici.

Written by admin in: |

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme