LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

Nov
01
2012

Tuning van de 8.32 SW deel 1

De 8.32 SW moet eraan geloven. Ik neem je mee in een spannend traject dat in het voorjaar van 2013 moet eindigen in een volledig electronisch aangestuurde 8.32 krachtbron.

Waarom? Eigenlijk eenvoudig; het lijkt me leuk om te doen. Ik hecht niet zo aan originaliteit. Daar is deze hele auto een goed voorbeeld van. Ik hecht wel aan optimale prestaties en de rijervaring moet elke keer weer een sensatie zijn. Daar kom ik nu al aan tegemoet doordat ik de SW slechts enkele keren per jaar van stal haal. Zo blijft het genot aanwezig en blijft het een leuke hobby. Wel vind ik dat de auto alleen toevoegingen mag krijgen die destijds als optie leverbaar waren. Er is bij mijn weten geen enkele 8.32 met niveauregeling op de achteras. Omdat dit wel leverbaar was zit het op mijn SW. Zo mag je dus naar mijn mening de auto opvrolijken. Bij de techniek ligt dit anders. Het K-jectronic systeem van Bosch is gevoelig en presteert absoluut niet optimaal. Slechts 205 paarden uit 2,9 liter is niet veel. Ik ga voor minimaal 275 pk zonder aanpassingen aan het blok zelf. Hiervoor is een nieuw injectiesysteem nodig, net als een ontstekingssysteem zonder bewegende delen. Elke bougie krijgt zijn eigen bobine. Samen met een centrale Kdfi computer wordt de gehele motor dan optimaal van brandstof voorzien en stijgen de prestaties vanzelf.

Waarom nu? De SW heeft wat onderhoud nodig. De flexibele uitlaatdelen moeten vervangen worden, de kleppen moeten gesteld, de tijdelijke distributie oplossing van Koen moet vervangen worden voor een deinitieve oplossing, de klepgeleiderrubbers moeten vervangen worden en de optische kant van het blok mag wat aandacht. Al met al betekent dit dat het blok er het beste uit kan. Als ik dat dan toch al ga doen kan ik maar beter meteen doorpakken. Wellicht gaat dat wel zover dat er ook een 6-bak van een Alfa 166 onder komt met Thorsen differentieel. Dat laatste is nog een vraag. Hopelijk kan ik die binnenkort beantwoorden.

Het is overigens geen nieuw idee. In Duitsland is er al iemand die een dergelijke operatie heeft uitgevoerd. Hij heeft alleen geen bobines per bougie.

Lancia Thema 8.32 i.e.

Lancia Thema 8.32 i.e.

Deze gaf op de testbank al 275 pk. Aanstaande zaterdag start ik met een cursus. Ik moet eerst leren hoe mijn project vormgegeven moet worden. Ik doe dat bij BS-AutoTune te Reeuwijk.

Written by admin in: Weblog 8.32 SW |

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme