LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

mei
20
2012

Een langdurige reparatie (2)

Doordat de voorste poelie zoveel speling had was het binnenste lagertje niet meer in orde. Ik besloot beiden te vervangen. Met mijn vers aangeschafte slagtrekker lagen beide lagertjes zo naast het blok en kon ik met een bijpassende dop uit mijn dopsleutelset de nieuwe lagertjes naar binnen tikken.

Lancia Thema 8.32 SW - Slagtrekker in de praktijk

Lancia Thema 8.32 SW - Slagtrekker in de praktijk


Vervolgens alle pakkingresten verwijderd van de carter; die waren afgebroken. Van universeel pakking materiaal heb ik een vervangend stukje pakking gemaakt. Deze lichtjes met vloeibare pakking ingesmeerd en ook de hoeken waar hij aansluit op de bestaande carterpakking heb ik voorzien van een rulletje pakking. Zo bleef de pakking gefixeerd. Het monteren van de klep was vervolgens eenvoudig. Met een kunststof hamer de laatste klappen gegeven. Ik moest alleen het tandwiel van de oliepomp verdraaien, de rest viel direct op de plek. Met de gekochte boutjes in plaats van de draadeinden) en gedemonteerde moertjes was hij ook zo weer goed vast. In de toekomst is hij dus beter demonteerbaar.

Daarna konden de riemen erop. De achterste bank ging probleemloos, wel een heel gepriegel. De voorste bank kreeg ik niet goed op tijd. Waarschijnlijk omdat de poelie van de krukas nu anders staat dan de oude. Ik kon niet aftekenen omdat ik de hele unit verving. Nu was de vraag hoe ik de boel wel weer netjes op tijd zou kunnen krijgen. Het scheelt maar heel weinig, maar dat lijkt me niet in orde. Inmiddels was het vrijdag; de auto moest op zondag af zijn. De druk liep op….

Op zaterdagochtend en een deel van de middag heb ik veel tijd verloren om maatwerk gereedschap te maken om de nokkenaspoelies te fixeren. Het idee is dat je de voorste nokkenassen op tijd zet en vervolgens fixeert na demontage van de kleppendeksel. Daarna maak je de nokkenaspoelies los en zet je de krukas weer op tijd. De nokkenaspoelies draaien dan vrij en zo fixeer je ze weer op tijd. Dat is makkelijker bedacht dan uitgevoerd. Na veel proberen, nadenken en eureka momenten had ik uiteindelijk een aluminium strip die de vorm van de tandwielen had en die ik tussen de poelies kon plaatsen. Dit werkte ook goed maar ik moest naar mijn idee veel te veel kracht zetten om de bouten van de poelies los te krijgen. Dat heb ik gestaakt.

Wat nu? Ik heb er over nagedacht en kon het niet goed bedenken. Bij de Brezan met vorstelijke korting een nokkenas fixeer apparaatje gekocht zodat ik makkelijker de boel op tijd kan houden. Dat was alleen geen oplossing voor mijn probleem. Ik besloot uiteindelijk de complete deksel maar weer te demonteren. Daar ben ik heel erg blij mee! Ik haalde de deksel eraf en toen bleek dat de pakking die ik ertussen had verschoven was. Die bedekte deels de oliepomp. Dat kon ik toen mooi herstellen.

Ik heb uiteindelijk de vertanding op de krukas ook eraf gehaald en de boel statisch goed gezet. Daarna weer gemonteerd en toen was het toch niet goed. Na heel vaak heen en weer zaten de poelies uiteindelijk goed! Direct doorgegaan met afbouwen en toen bleek dat ook de timing weer in orde is. Wellicht niet 100% maar wel heel dicht bij. Het blok moet er toch weer uit om de flexibele uitlaatdelen te vervangen; eentje (de achterste) is kapot. Ook moet ik de klepsteelrubbertjes (teflon) vervangen. Dan kun je beter het blok naast de auto hebben.

De SW stond zondagochtend dus netjes op tijd en zonder problemen op het youngtimer event!

Lancia Thema 8.32 SW - Youngtimer event 20 mei 2012 Ulft

Lancia Thema 8.32 SW - Youngtimer event 20 mei 2012 Ulft

Written by admin in: Weblog 8.32 SW |

Geen reacties »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme