LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

mei
16
2012

Een langdurige reparatie (1)

De reden dat ik voor de winter niet verder ben gegaan met de reparatie is dat mijn slagmoersleutel niet in staat was de moer van de krukaspoelie te verwijderen. Dat stond dus eerst op het lijstje. Ook na de winter bleek de slagmoersleutel te zwak. Jammer, ik werd gedwongen om naar de automaterialen zaak te gaan en daar een Hazet luchtsleutel met 670Nm kracht te kopen. Investeren in goed gereedschap loont altijd; vandaag was geen uitzondering. Met de compressor op 8 bar en de nieuwe slagmoersleutel op de moer duurde het een paar seconden tot de moer zijn verzet opgaf.

Met deze poelie uit de weg kon ik de distributiesnaren verwijderen. Tot mijn schrik kon ik toen ook direct zien en voelen wat er mis was. De voorste krukaspoelie had een enorme speling! Dat was niet OK en zeker de oorzaak van alle herrie.

Had ik dat geweten dan had ik de motor niet meer gestart, laat staan dat ik er nog mee had gereden. De beide poelies zitten gemonteerd in een deksel waarin ook de oliepomp zijn plek heeft. Ik besloot deze hele deksel te vervangen. Nu de diagnose gesteld was begon het echte werk. Alle moertjes moesten los rondom de unit en alle draadeinden onder eruit. Dat was een langdurig werkje omdat je weinig ruimte hebt om slagen te maken. Daarbij was er erg weinig extra draad om een contra moer te plaatsen. Uiteindelijk lukte het om ze allemaal los te krijgen. Helaas wilde de unit niet direct bewegen. Hij zat vast. Je kunt ook weinig grip vinden om kracht te zetten. Ik besloot eerst mijn zinnen op een vervangend deksel te zetten.

Via mijn netwerk kwam ik uit in de regio Antwerpen; ik mocht een vervangend deksel met gemonteerde poelies lenen totdat ik mijn eigen deksel gerepareerd zou hebben. Geweldig, want nu kon ik de reparatie vrij snel uitvoeren en kon ik nog op tijd zijn voor het event.

Mijn aandacht verlegde zich nu weer naar het demonteren van de deksel. Ik heb uiteindelijk een draad getapt in 1 van de gaten van het deksel zodat ik met een bout grip aan de rechterzijde kon krijgen. Een boutgat van de looprol van de stuurbekrachtigingpomp was de tweede grip links naast de krukas. Een afgekeurde stoelrail van mijn Fiat 132 diende als stevige basis om de beide bouten op spanning te zetten. Zo lag de hefboom over de krukas heen en kwam de plaat uiteindelijk met een doffe knal los. Hij zat dus heel erg vast.

Lancia Thema 8.32 SW - Verwijderen krukaspoelie deksel

Lancia Thema 8.32 SW - Verwijderen krukaspoelie deksel


Daarna kon ik constateren dat de poelie van de voorste bank volledig alle kanten uit kon bewegen. Echt een wonder dat er niet meer schade is! Het achtergebleven gat ziet er zo uit:
Lancia Thema 8.32 SW - Verwijderde deksel krukaspoelies

Lancia Thema 8.32 SW - Verwijderde deksel krukaspoelies


De rest van de dag heb ik besteed aan het proper maken van de nieuwe unit. Helaas bleek de oliepomp hiervan niet in orde, deze had teveel speling. Ik moest dus de oliepomp van mijn eigen auto overplaatsen. Nadat ik alles schoongemaakt had heb ik de oliepomp vernieuwd en weer in verse olie gezet. Volgens het werkplaatshandboek moet de binnenkant van de pomp in de olie omdat hij anders ook geen zuigkracht heeft.

Written by admin in: Weblog 8.32 SW |

Geen reacties »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme