LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

May
19
2011

Italië trip 2011 – voorbereidingen deel 3

De APK regels zijn weer eens veranderd. De 8.32 SW heeft geen milieucode op kenteken staan. Formeel is de donor 8.32 een U9 (Lambda geregelde emissie) maar was er ook de keuze voor K6 (als dan niet geregelde emissie) of geen code. Vanwege het bouwjaar van de SW (1989) kreeg ik geen code op het kentekenbewijs. De auto is echter wel voorzien van een KAT en Lambda (formeel dus een U9 configuratie). Vorig jaar was er niets aan de hand en hoefde de auto geen viergastest te hebben en moest het CO onder de 3,5% blijven. Appeltje eitje voor de 8.32 SW.
Dit jaar bleek het anders te zijn. Omdat de auto voorzien is van een KAT en een Lambda regeling moet het CO onder de 0,5% zijn. De auto si gemeten en schommelde nogal; ronde de 2,5%. Afkeuring dus. Behalve als ik de KAT zou verwijderen en ook de Lambda sonde weg zou zijn. Gelukkig had ik een en ander voorbereid en een medeforumlid aangespoord om een 8.32 donor te kopen van de eerste serie. Deze drieman aanschaf had voor ieder voordelen, voor mij specifiek betekende het dat ik een nette eerste serie uitlaat kon bemachtigen voor een schappelijke prijs.

Eerste serie uitlaat - Lancia Thema 8.32 SW

Eerste serie uitlaat - Lancia Thema 8.32 SW

Ik heb dus de KAT en het middendeel van de uitlaat verwijderd en het eerste serie middeldeel ervoor in de plaats gemonteerd. Dat paste gelukkig. De Lambda heb ik afgekoppeld, net als de temperatuursensor in de KAT die de KAT beschermt tegen te hoge temperaturen. Een spannend moment, want het was niet helemaal duidelijk hoe de 8.32 zou reageren op het ontbreken van de Lambda. De ontbrekende temperatuur meter leverde een foutcode op in het dashboard; de lamp “EX” ging branden. Van de Lambda had de auto geen last. Hij startte. In documentatie op internet had ik gelezen dat een ontbrekende Lambda geïnterpreteerd zou worden door het motormanagement als een Lambda met een waarde 1,0. Vervolgens laat het managementsysteem de auto rijker lopen zodat er in ieder geval niet met een te arm mengsel gereden wordt. Onduidelijk is of het systeem meteen in noodloop gaat, want daarvoor moet je eigenlijk het vermogen testen.

Met de nieuwe configuratie ben ik naar de garage gereden en kon ik gelukkig constateren dat de nieuwe APK afgegeven was! Ik moet nog even de nadere informatie achterhalen bij de keurmeester, maar deze horde is genomen; op naar de laatste punten voor de trip!

Written by admin in: Weblog 8.32 SW |

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme