LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

mei
19
2011

Italië trip 2011 – voorbereidingen deel 2

Nu de auto technisch weer een kleine stap in de goede richting gezet had, kon de aandacht uitgaan naar de aanstaande APK. Omdat ik snel een rondje wilde rijden heb ik de auto uit de schorsing gehaald. Doorgaans schors ik een auto als ik er niet mee rijd. Dat scheelt als snel 6 maand wegenbelasting aangezien ik in de winter niet rijd. Met een nieuw kentekenbewijs in de papieren heb ik dat rondje meteen maar gemaakt. Omdat we nu dagelijks in een Thema TD SW rijden had ik mooi referentiemateriaal. Dat was weer wennen zeg! De 8.32 SW is veel strakker dan de TD; hij is veel steviger geveerd. Ook het sturen met de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is echt een grote toevoeging aan het rijgenot. De 8.32 SW reed weer als vanouds en het was weer een genot om al dat koppel over te voelen gaan in pk’s wanneer je de toerenteller op ziet lopen.

Met beide benen terug op de garagevloer heb ik de vitale onderdelen voor de APK nagekeken en de auto vervolgens na laten kijken. Gelukkig was er alleen sprake van wat kleine ongemakken en twee wat ingrijpendere reparaties. De beide flexibele slangen van de hoogteregeling waren gebarsten (niet lek) en moesten vervangen worden en de auto moest voldoen aan de nieuwe APK regels betreffende de katalysator en de Lambda regeling.

De slangen kon ik gewoon na laten maken bij de plaatselijke automaterialen zaak; Schaftenaar te Zwolle. Daar hebben ze een werkplaats waar nog “ouderwets” gerepareerd kan worden. Voor de TD had ik daar al de hydraulische stuurbekrachtigingleiding laten namaken, voor de 8.32 SW konden ze compleet nieuwe leidingen maken voor de niveauregeling. Vier tientjes armer en twee slangen rijker stond ik een kwartier later weer buiten en kon ik dit APK punt vast aanpakken.

Oude kapotte hydraulische leiding - Lancia Thema 8.32 SW

Oude kapotte hydraulische leiding - Lancia Thema 8.32 SW

Ik koos ervoor om niet eerst de druk van het systeem te halen maar de auto op te krikken en de slang los te draaien aan de voet van de schokbreker. Een klein tikje los betekende meteen dat de olie begon te stromen. Er zit natuurlijk heel wat druk op. Ik had wel beide achterwielen in de lucht hangen om de druk minimaal te hebben. De nieuwe slangen pasten perfect. Ze waren extra dun uitgevoerd waardoor ik geen risico op aanlopen op de achterwielen meer heb. De meeste originele drukslangen hebben een slijtageplek omdat de ruimte echt beperkt is tussen de wielkast en het wiel, zeker als er iets te brede banden gemonteerd zijn.

Nieuwe hydraulische leiding gemonteerd - Lancia Thema 8.32 SW

Nieuwe hydraulische leiding gemonteerd - Lancia Thema 8.32 SW

Toen ik de auto liet zakken lag deze weer plat op de grond als een Citroen CX. Ik moest het systeem weer op druk brengen door te gaan rijden. Ik vulde het voorraadvat tot de rand en ben een rondje gaan rijden. Op de klinkerwegen rondom ons huis voelde je bij elke invering van de achterschokbrekers dat dit steviger werd. Het systeem vulde zich dus weer. Het systeem heeft niet de kracht om de auto op te tillen zoals je dat bij Citroen wel ziet, maar vult aan wanneer de schokbreker uitgetrokken wordt en ontlucht dan meteen zodat lucht vervangen wordt door olie. Na twee rondjes voelde de auto weer stevig en kon ik verder met het volgende project; de eisen voor de Lambda en KAT.

Written by admin in: Weblog 8.32 SW |

Geen reacties »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme