Italië trip 2011 – Voorbereidingen deel 1
Het is weer zover; de 8.32 SW mag zijn 205 trappelende paarden gebruiken om snel en comfortabel naar ItalyHereWe.com af te reizen. Om dit mogelijk te maken diende er noodzakelijk onderhoud aan de SW plaats te vinden. Geen schokkende zaken, maar er moest in ieder geval een verse APK komen.
Ter voorbereiding was één ding duidelijk geworden; de spanning van de distributieriemen moest nagekeken en eventueel bijgesteld worden. Zo geschiedde. Omdat de motor nu in de auto gemonteerd zit kon ik meteen proberen dit werk uit te voeren zonder de motor te demonteren. In het onderhoudsplan van Lancia staat namelijk dat de motor gedemonteerd moet worden om de riemen en rollen te vervangen. Naar mijn mening is dat niet nodig. Mijn ervaring is dat dit klopt.
Ik heb eerst de beschermkappen gedemonteerd en vervolgens kon ik moeiteloos de aircopomp demonteren, inclusief bevestigingsplaat, en de voorste distributiekap verwijderen. Vrij snel had ik daardoor toegang tot de riem. Deze stond inderdaad te strak en heb ik op een normaal niveau gesteld. De riem zelf zit er pas 5000 km op en bleek in zeer goede staat. Geen reden dus om deze te vervangen.
De achterste beschermkap wilde moeilijker los. Ik moest een inbussleuteltje aanpassen (verkorten) om een inbusboutje los te kunnen krijgen. De sleutel paste eenvoudigweg niet tussen de deksel en het chassis. Vervolgens heb ik het blok gekanteld zonde het achterste motorlager losser te zetten. Dit bleek niet genoeg om de gehele deksel te verwijderen, maar wel genoeg om bij de riem te kunnen komen. Ook deze heb ik wat losser gezet. Daarna de motor rondgedraaid met een sleutel op de krukaspoelie en bij elke kwartslag (ik heb hem 4 keer rondgedraaid) de spanning op de riem gecontroleerd door telkens op het langste stuk de riem te torderen. Ik constateerde dat de maximale draai ongeveer 70 graden was. Ik vind dat een goede waarde. Bij een 4 cylinder is 90 graden voorgeschreven, maar die riemen zijn een stukje langer.
Nadat alles weer gemonteerd was en ik bovendien bij twee looprollen van de aircoriem de lagers vervangen had, kon ik weer starten. Met geknepen billen wilde ik de sleutel omdraaien, totdat ik me realiseerde dat de sleutel niet in het contact zat! Damn, dat ook nog, wat ik ook deed, de sleutels vond ik niet terug! Dat betekende uitstel. In de loods trof ik een mooie sleutelset aan van een donor LX. Deze heb ik gemonteerd in de SW. Nou had ik toch al een setje van twee sleutels; eentje voor de deuren en eentje voor contact, dus was een nieuw setje eigenlijk wel charmant. Het contactslot moet je in zijn geheel verwijderen van het stuurhuis. Dit doe je door met een drevel de breekbouten los te tikken. Dit gaat best makkelijk en vervangen is dan een koud kunstje. Met de nieuwe slotenset gemonteerd en een nieuwe accu geplaatst kon dan eindelijk beoordeeld worden of mijn werk aan de distributieriemen correct uitgevoerd was. De auto had inmiddels alweer bijna een jaar niet gelopen maar startte met de tweede draai aan de sleutel! Wat een machtig geluid meteen weer. Een grijns van oor tot oor was het gevolg…. Op naar de APK!
Geen reacties »
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Leave a comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.