LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

Oct
28
2010

Auto importeren uit Duitsland deel III

De theorie is niet altijd gelijk aan de praktijk, helaas. Op maandag heb ik een aantal keer de mailbox bekeken om te zien of er al een betalingsbevestiging van de Douane (Belastingdienst) aangekomen was. Jammer genoeg bleek dit niet zo te zijn. Om 16:30 heb ik dus de autotelefoon van de Belastingdienst gebeld (0800-0749). De mevrouw aan de andere kant ontkende dat de Douane zo snel werkt dat een aanvraag die vrijdag voor 15:00 verstuurd is door de RDW naar Emmen, op maandag tot een betalingsverzoek kan leiden. Hoogst verbaasd heb ik haar gevraagd naar de actuele status van onze aanvraag. Ze kon zien dat we inmiddels bekend waren in het systeem, maar er was nog geen BPM bedrag bekend. Ik moest later terugbellen.
Dat heb ik woensdag gedaan. Weer een aardige mevrouw aan de lijn die bevestigde dat het BPM bedrag overeen kwam met onze aangifte. Er was alleen nog geen betalingskenmerk aangemaakt dus wij konden nog niet betalen. Enigszins gefrustreerd heb ik op vrijdag weer de telefoon gepakt. Eindelijk goed nieuws; het systeem had nu een BPM-bedrag en een betalingskenmerk! Ik heb direct betaald zodat het wachten op de post uit Veendam zo kort mogelijk zou duren. Telkens als ik weer zo’n aardige mevrouw aan de lijn had heb ik verteld dat onze oude auto ernstige kuren vertoonde en dat we heel erg graag zo snel mogelijk in de nieuwe wilden rijden en dat het hele import proces toch wel erg lang duurde; een week langer dan voorspeld. Telkens wer er begripvol meegeveerd aan de andere kant van de lijn, maar een doorbraak leverde dat niet op.
Tot maandag ochtend (een week later dus dan de eerste maandag uit dit bericht). We ontvingen een meil van de Belastingdienst. Logisch dacht ik, ze moesten natuurlijk de gegevens doorsturen. Nadere bestudering wees echter uit dat dit een opnieuw verzonden mail was van een week (!) geleden. Deze was niet bij ons bezorgd omdat de ambtenaar ons mailadres verkerd gespeld had. Ondanks dat ik ons mailadres op de kritieke punten gespeld had in blokletters had hij/zij de Q verward met een G. Zo komt de mail niet aan. Dat is een stomme menselijke fout. Stommer was dat in deze mail een BPM-bedrag en een betalingskenmerk stond. dit was dus al ruim een week bekend! Het proces was dus gegaan zoals voorspeld, behuidens dan die menselijke fout. Maar, hoe zat dat nou met al die aardige mevrouwen, die vertelden heel iets anders?
Ik heb natuurlijk verhaal gehaald. Wat blijkt na enig aandringen? De dames aan de telefoon zitten in Apledoorn, de Belastingdienst Douane zit in Emmen. Beiden hebben hun computersysteem, maar de techneuten zijn niet in staat gebleken deze fatsoenlijk aan elkaar te koppelen. De dames in Apeldoorn zien dus met een vrtraging van zo’n 5 dagen wat er in de database van Emmen gebeurt. Treurig. Wat is technishc nou eenvoudiger dan een koppeling van twee dezelfde systemen op 1 database.

De RDW stelde overigens niet teleur. Deze dienst verstuurde, zoals voorspeld, het kenteken en we hadden het woensdag in de bus.

Een auto importeren uit Duitsland is dus heel erg makkelijk, maar soms werkt een ambtenaar niet helemaal mee zoals zou moeten. Wellicht is een spellingscursus voor een enkele ambtenaar nuttig. Ik adviseer in ieder geval om meerdere emailadressen op te geven en desnoods een mailadres dat zo eenvoudig mogelijk gespeld is. Zoiets als BPM@live.nl.

Written by admin in: Tips en trucs bij dit project |

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme