LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

Oct
28
2010

Auto importeren uit Duitsland deel II

Vanochtend in Alle vroegte naar de RDW Zwolle gereden. Die is vlakbij, bijna om de hoek. Om 8:00 gaat het loket open maar de deur gaat al veel eerder los. Toen wij om 7:45 aankwamen waren er al vier wachtenden zonder afspraak en twee met afspraak voor ons. Ik begreep dat er al mensen om 6:50 aangekomen waren. Als je naar de RDW Nieuwegein gaat is er sprake van enorme wachtlijsten bij keuren zonder afspraaak. Daar zijn de eersten al regelmatig om 5:00 gesignaleerd.
Binnen een kwartier waren we aan de beurt en werd de auto geregistreerd op NL kenteken. Hierbij dient de nieuwe eigenaar zich te legitimeren met een rijbewijs, dan is een uittreksel van de gemeente niet nodig. Na deze inschrijving kwamen we in de wachtrij voor de keuring. Na drie kwartier was de Kappa aan de beurt. Omdt het Duitse kenteken alle informatie bevatte, dus ook de VSI installatie van Prins, betrof dit een administratieve handeling waarbij eigenlijk alleen het chassisnummer gecontroleerd werd. De rest bleek uit de autopapieren. Ik hoefde dus ook geen bewijzen van de LPG-installatie te overleggen. Een kwartietje later was alles in orde en kon ik naar de douane voor de BPM.
Hier is wat veranderd! Er kaniet meer meteen betaald worden aan het loket. De aangiftes worden centraal behandeld in Emmen en per E-mail word je op de hoogte gebracht van het BPM bedrag dat je moet betalen. Doe je dat vervolgens direct dan kan de RDW garanderen dat het kenteken binnen vier dagen op de mat ligt. Een begrijpelijke gang van zaken. In de toekomst gaat het echter zover dat de hele douane balie verdwijnt en alles geautomatiseerd via internet verloopt.
Ik was niet op de hoogte van hoe het nu verder geregeld moest worden, maar de jongen achter de balie vertelde dat er een programma op internet is dat automatisch de te betalen BPM uitrekent aan de hand van de meest gunstigste berekening. Hij wilde dat wel voor me uitvoeren. Je kunt het echter ook zelf via Autotelex.nl. Dat kost € 15,50 maar dan heb je meteen een compleet ingevuld formulier voor de aangifte. De BPM kwam inderdaad op de veel gunstigere berekening van de handelswaarde uit. Voor mij een voorwaarde om de auto te kopen. Was hij namelijk op restwaarde conform de BPM afstaffeling berekend dan was de BPM meer dan twee keer zo hoog geweest. Nadat ik die berekening had overgenomen op ons eigen aangifte formulier, waren alle handelingen compleet en kon ik naar huis. Over vier dagen ligt het kenteken in de bus, op naar de APK!

Written by admin in: Tips en trucs bij dit project |

No Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme