LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

jun
06
2009

Familie perikelen en een weigerende koppeling

Zoals je weet was de koppeling tijdens de Italië-rit niet opperbest. Nu juni weer aanbreekt komen ook weekenden met familie bijeenkomsten vanwege allerlei festiviteiten en herinneringen. De Thema zal dan vaak gebruikt worden om ons comfortabel ernaartoe te vervoeren. Afgelopen weekend kwamen we zo in Stavoren terecht bij een aanrader: De Hobbelschuit. Geen indrukwekkend terras, geen indrukwekkende uitstraling maar wel erg indrukwekkend eten! Heerlijk een middag in wind en zon gezeten terwijl de kinderen konden zwemmen bij het Ijsselmeer of konden voetballen op het trapveldje achter het restaurant.
Omdat dit geen VVV-blog is, terug naar de auto. De koppeling begon steeds meer moeite te krijgen. Zeer regelmatig moest ik 5x trappen voordat ik iets van druk kreeg. Bovendien hielde de koppeling de druk niet meer vast hetgeen resulteert in een soort automaat. De auto gaat vanzelf rijden met de koppeling ingedrukt. Zeker met een auto volgeladen, door de tweede achterbank konden wij met z’n 7-en in de auto zitten, is dat listig manouvreren. Ik denk dat de meeste inzittenden niks gemerkt hebben. Zeker niet mijn kinderen die helemaal achterin de achterbak zaten en bezig waren met zwaaien naar de achterliggers. Al met al tijd om de koppelingsgever te vervangen.
Op Ebay had ik ooit al een gever gekocht. Hiervan was de bevestiging naar het koppelingspedaal verwijderd, maar de rest was nieuw. Ik kon dus met deze cylinder de oorspronkelijke vervangen en tegelijk wat onderdelen hergebruiken. Gelukkig was het verwijderen van de cylinder makkelijk. Ik moest alleen verzinnen hoe ik alle vloeistof ging opvangen in de auto. De cylinder zit namelijk onder het stuurhuis. Elke lekkage loopt dus via de daar aanwezige kabelbomen naar elke willekeurige plek op de carrosserie en dat wil je met remvloeistof juist niet hebben.
Demontage ging dus voorspoedig. Toen ik eenmaal de gever uit de auto had heb ik hem vergeleken met de nieuwe. Het leek overeen te komen. Samen met mijn zoon (ik had drie handen nodig) heb ik de bevestiging naar het pedaal uit de oude gever verwijderd waarna ik hem geplaatst heb op de nieuwe. helaas. De diameter verschilde dus dat werd m niet. Mijn aandacht weer verlegd naar de oude. De cylindermantel is zo stevig, die heeft niets te lijden. Ik heb hem grondig schoongemaakt en het nieuwe zuigertje erin geplaatst. Dat was wel precies de goede maat! Zo kon ik de oude gever dus opnieuw gebruiken met een vers binnenwerk. Nadat ik hem geplaatst had, overkwam me hetzelfde als veel medeklussers is overkomen. Je vult het reservoir bij en probeert met het pedaal de boel te ontluchten. Het lukt alleen niet omdat er nog lucht in de slang van het reservoir naar de gever zit. Je pompt dus geen olie, maar alleen lucht. Zo lukt dat niet. Gelukkig heb ik nog een heel mooie set waarmee je met lucht uit een reserveband de boel op druk kunt doorspoelen zonder dat je hoeft te trappen op het pedaal. Echt een aanrader. Nadat ik er zo’n 300ml vloeistof doorheen had laten stromen heb ik de ontluchtingsnippel dichtgedraaid en bleek de koppeling perfect te werken! Heerlijk soepel, zoals het hoort. Een korte proefrit bewees dat de functie hersteld was. Ik heb meteen even de poelietrekker die ik van Hans geleend had teruggebracht. De auto rijdt weer lekker. Nu alleen nog het afslaan corrigeren, maar ik weet inmiddels wat het euvel is.

Written by admin in: Weblog 8.32 SW |

Geen reacties »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme