LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

mei
09
2009

Zwols klusverband

De airco had ik af laten vullen. Volgens opgaaf van de airco specialist moet er 1100 gram koudemiddel in, het werkplaatshandboek blijkt het over 1200 gram te hebben. De installatie trok enorm vacuum. Gedurende 10 minuten werd 1 milibar aangehouden. De installatie is dus lekdicht. Dorodat er nu ook nog eens nieuwe vulnippels op geplaatst zijn kan ik de installatie overal met modern koudemiddel verversen. Ze hebben daartoe het systeem extra leeggehaald zodat er geen R12 overblijft. Toen we de installatie testten bleek deze echter niet te werken. Ook zat ik nog steeds met het probleem dat het bestuurdersraam niet open wilde met de bedieningsknop.

Lancia Thema 8.32 SW

Lancia Thema 8.32 SW


Hans, mede Themafiel uit Zwolle met enige electronische kennis, kwam helpen. We hebben erg veel tijd gestoken in het uitzoeken van de fout met het raam. Toen we alles los hadden liggen en doorgemeten hadden bleven de fouten komen. Vervelend als je geconfronteerd wordt met een probleem dat je niet kunt oplossen. Uiteindelijk hebben we wat gerommeld aan de stekkers van de relais/zekeringenkast en toen deed hij het! Nadat we alles gemonteerd hadden bleek dit echter een soort hik in het systeem te zijn geweest, de knop bleef weer dood. Ik zie mezelf niet de deur openen bij elk tolpoortje dat ik in Italie moet passeren. Vandaar dat ik nu tijdelijk een oplossing heb gemaakt; een knopje links naast de middenconsole die het raam gewoon rechtstreeks opent. Heerlijk, opgelost maar geen voldaan gevoel.

Toch maar nog een projectje opgepakt, de airco. Via de foutcodes die het systeem zelf kan genereren (je zet de sleutel in MAR positie en drukt direct de knoppen “Vent” en “Econ” in. De installatie meet de boel dan door en komt na 20 seconden met een cijfer. Dat cijfer geeft het aantal fouten weer. Bij mij was het cijfer 1. Gelukkig, niet teveel verkeerd gedaan dus. De code was “U9”. In het werkplaatshandboek staat dat deze code vooral voorkomt bij systemen die te lage druk hebben of bij temperaturen rond het vriespunt of bij kokend koelwater. Al die situaties had ik niet. Vandaar dat het zin had de onderbreking in de kabelboom naar de compressor op te zoeken. In het werkplaatshandboek staat ook een schema van de installatie. Dit is een soort beknopte weergave van de werkelijkheid waar ik niet geheel uitkwam. Hans kon het wel lezen en we hebben vanaf de relaiskast van de airco alles systematisch doorgemeten. We kwamen er telkens achter dat de onderdelen die we testten gewoon goed werkten. Totdat we bij de dampsensor kwamen. Hier bleek ik twee stekkertjes verkeerd aangesloten te hebben! Ik had 4 lipjes waar een stekker op kon, twee ervan waren massa, de andere twee de schakelaar. Toen we de schakelaar kortgesloten hadden deed de pomp zijn werk! Ik heb de stekkertjes op de goede manier aangesloten en het systeem werkt weer prima. Koele lucht dus in de hitte.

Verder nog wat kleine APK puntjes gedaan. Er blijft nu eigenlijk alleen nog het vervangen van het lager over, dat komt wel goed dus. Wellicht kan ik ook nog een beetje poetsen voordat we vertrekken?

Written by admin in: Weblog 8.32 SW |

Geen reacties »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme