LanciaThema.nl

Navigatie

Birth of a Thema 8.32 SW

May
02
2009

Tips bij motorwissel; de RDW

De RDW heeft een vrij ondoorzichtige website waar weinig concrete informatie te vinden is als het gaat om het inbouwen van een andere motor in een auto. Er wordt gesuggereerd dat een motorwisselen valt onder “Aanpassen of restaureren” waarbij een “Technische keuring bij samengestelde voertuigen” aan de orde is. In de tekst staat echter niets over motorwissel en worden ook geen voorbeelden genoemd. Aan de hand van mijn project zal ik de punten noemen die ik tegen ben gekomen en die van belang kunnen zijn als je zelf iets dergelijks doet.

Als hoofdregel geeft de RDW het volgende aan bij motorwissel:
Als er een motor met een andere motorcode in een personenauto of bedrijfsauto wordt geplaatst, dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd. Dit geldt zowel als de brandstofsoort ongewijzigd blijft als dat de brandstofsoort wel wordt gewijzigd. U moet het voertuig bij een keuringsstation van de RDW aanbieden voor een keuring. Na goedkeuring worden het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast.
Plaatst u een zelfde type motor terug als uit/van het voertuig is gehaald, dan is keuring van het voertuig en aanpassing van het kentekenbewijs niet nodig.
Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig in gewijzigde uitvoering aan de eisen voor wijziging van de constructie voldoet. Dit is het geval als deze volledig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u het één en ander aantonen door het overleggen van een conformiteitsverklaring of een verklaring van het vermogen van de motor. Deze verklaringen moeten zijn afgegeven door de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland. Als het voertuig volledig overeenkomt met een typegoedkeuring, dan past de RDW het kentekenbewijs aan.

Dat is op zich een erg duielijk verhaal. In mijn geval lag het echter toch iets ingewikkelder. Zorg ervoor dat je goed voorbereid naar de RDW gaat. Veelal kun je gewoon zonder afspraak je auto aanbieden voor een kentekenkeuring. Let wel, deze keuring is bedoeld voor auto’s die al beschikken over een NL kentekenbewijs maar dat nu gewijzigd moet worden doordat het voertuig veranderd is.

Men neme mee naar de RWD:
1 – Documenten om de herkomst van de onderdelen aan te kunnen tonen. Ik heb dus de documenten van de geloopte 8.32 meegenomen om aan te kunnen tonen dat de motor een origineel Lancia Thema motor is.
2 – Bewijs dat de auto in dat type beschikt over een registratie in NL. Ik heb een folder van de Lancia Thema meegenomen waarin alle typen Thema met alle relevante technische gegevens uitgeschreven stonden. Hiermee kon de keurmeester eenvoudig zien dat de Thema 8.32 echt bestaat en geleverd is. Ook kon hij zien dat de dimensies van de SW en de Berlina exact gelijk zijn.
3 – Kennis. Spreek met de keurmeester, leg uit wat je gedaan hebt en laat blijken dat je precies weet waar je het over hebt. Dat vergemakkelijkt de communicatie.
4 – Een technisch goede en zo licht mogelijke auto. Tijdens de kenteken keuring wordt de auto gewogen voor de maandelijkse wegenbelasting en worden primaire technische eisen bekeken. Dit is geen APK maar een check of de auto op de weg kan.
5 – Alle papieren van de auto. Het spreekt voor zich, maar je moet natuurlijk alle papieren van de auto ook meenemen.
6 – Geduld. Het is een vrij langdurig proces, reserveer dus gerust een ochtend.

Door mijn uitgebreide documentatie van de Thema in het algemeen kon de keurmeester al snel concluderen dat de auto technisch niet aangpast was. Er was immers geen sprake van nieuw ophangingspunten of een gewijzigd uitlaatsysteem. De keurmeester kon daardoor overgaan tot een conformatie met een typegoedkeuring van een Lancia Thema 8.32 SW. Helaas staat dit type niet in de lijst. Wanneer de gebouwde auto niet rechtstreeks en exact te koppelen is aan een bestaande typegoedkeuring (Lancia Thema 8.32 is dus niet voldoende want geen SW) dan kan er geen conformiteitsverklaring afgegeven worden. Op dat moment sta je op een tweesprong.

Wanneer de vermogenstoename minder is dan 40% dient de auto doorgestest te worden in Lelystad waarbij het geluid gemeten wordt. Bij mij was de vermogenstoename, aantoonbaar door het oude kenteken en de gegevens uit de folder van Lancia, slechts 24%; van 165 pk naar 205 pk.

Tip!
Zorg ervoor dat de vermogenstoename die je wenst binnen de bandbreedte van 40% blijft. Hoed hier dus al rekening mee bij de aanschaf van de donor! Ik had geluk, wanneer het een gewone ie geweest was (wat bij een SW niet mogelijk is), bedroeg de vermogenstoename bijna 100% en was het verhaal heel anders afgelopen.

Wanneer de vermogenstoename wel meer is dan 40% dan wordt de auto in Lelystad ook rijtechnisch beoordeeld. Hiervoor zijn zeer strenge eisen gesteld. Het voetrtuig moet een rijgedragtest ondergaan waarbij vanaf 80% van de maximum snelheid vol geremd wordt tot stilstand. Geen enkele auto vindt dat leuk.

Bij de geluidstest en de kentekenkeuring wordt uitgegaan van het oorspronkelijke bouwjaar van het hoofdvoertuig. In mijn geval betekende dit het bouwjaar van het chassis. De Thema SW is in 1989 op oorspronkelijk kenteken gezet terwijl de motor uit een auto van 1990 kwam. Niet zo’n groot verschil, maar wel een verschil dat grote gevolgen kan hebben, zeker als er enkele jaren tussenzitten. Bij mij betkende dit het verschil tussen een CO test zonder katalysator, een CO test met een oud type katalysator (K6) of een relatief moderne U9 katalysator. In mijn geval was er geen katalysator leverbaar in 1989 en staat er geen katalysator op het kenteken ook al hangt deze er gewoon onder. Dit scheelt enorm in de APK keuringen die gaan volgen.

Tip!
Kies altijd een zo oud mogelijke hoofddonor voor je project. Het versoepelt de keuringseisen aanmerkelijk.

Het bouwjaar heeft nog een enorme invloed op de tests. Bij de geluidsmeting in Lelystad wordt gekeken of de auto voldoet aan de eisen van die tijd. In mijn geval dus het bouwjaar 1989. Ik had ook kunnen kiezen voor een body uit 1994. Had ik dat gedaan dan was het moeilijk, zo niet onmogelijk geweest de auto voor dat bouwjaar binnen de normen te krijgen.

De RDW keurmeester gaf het voorbeeld van een BMW waarin een 5 jaar oudere motor gelegd was die geheel origineel overgezet was. De originele configuratie is de stilste. Echter door het verschil van 5 jaar kon er geen goedkeuring gegeven worden omdat de motor veel te luidruchtig was.

Tip!
Maak je auto zo stil mogelijk:
1 – Bouw de motor vanaf het inlaattraject tot aan de uitlaat geheel origineel op. Neem het originele papieren luchtfilter en monteer dempers met een zo groot mogelijk volume.
2 – Gebruik alleen originele onderdelen waarop duidelijk de nummers te zien zijn.
3 – Draag geen petje en laat blijken dat je liefhebber van de auto bent en geen liefhebber van snelheid en acceleratie.
4 – Zorg voor de beste bandenspanning.
5 – De sigarette aansteker aansluiting moet werken voor de electronische toerenteller.

Onthoud dat de medewerkers van de RDW ook autoliefhebbers zijn. Een enthousiaste klant is voor de RDW veel prettiger dan iemand die niet geïnteresseerd is.

Written by admin in: Tips en trucs bij dit project |

1 Comment »

  • Octo

    Bedankt voor het delen van je ervaring! Ben zelf bezig met een Peugeot 205D turbo waar een moderne HDI uit een Berlingo in komt.

    Comment | October 18, 2010

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by WordPress | LanciaThema.nl Theme | Theme based on Aeros Theme